۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

تاریخی برای عبرت

سیاست خارجی

محمد علی خادم سهی

جنگ صفین:  مالک اشتر چند قدم به خیمه معاویه داشت.حکومت علی، واقعا در قدرت بود و معاویه در ضعف.فرستاده ای آمد و گفت دست نگه دار؛که عده ای شمشیر زیر گلوی امامت گذاشته اند و خواستار حکمیت شده اند.

مالک در نزدیکی پیروزی بود.به فرمان رهبرش دست کشید.

تعدادی از یاران خواستار حکمیت بودند!چاره ای نبود.امام پذیرفت که حکمیت باشد.چون خیلی ها حکمیت را میخواستند.

قرار بر این شد که از هر دو طرف، حکمی انتخاب شود برای حکمیت.امام، مالک و ابن عباس را پیشنهاد داد.هر دو شجاع و زیرک بودند.اما آنها که از جنگ دست کشیده بودند و خنجر زیر گلوی امام‌گذاشته بودند، ابو‌موسی را پیشنهاد دادند.

مخالفت نمود، اما اصرار کردند و امام مجبور شد بپذیرد، چون اغلب اطرافیان با ابو‌موسی موافق بودند.ابوموسی مسلمانی عابد و زاهد بود، اما بسیار ساده‌لوح.

 از آن طرف اما، عمروعاص آمد، زیرک‌ترین یار معاویه

ابوموسی و عمروعاص

جلسه شروع شد.

ابوموسی امام را تا حدی قبول داشت.اما حکمیت است دیگر.باید مقداری کوتاه می آمد.گفت علی خلیفه نباشد، معاویه هم نباشد!(علی، امام برحق!نادان تو قدرت داری٬ یاران علی، تا کنار خیمه ی معاویه رسیده اند!کلی شهید شده اند!معاویه چه دارد اصلا؟!

بگذریم.)

عمروعاص پذیرفت.قرار براین شد که بعد‌ از این، جلسه ای بگذارند و‌ خلیفه را انتخاب نمایند.

ادامۀ مطلب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیاست خارجی

پرونده ای ویژه در باب خودروسازی

خودروسازی

محمد علی خادم سهی

♦️ بی‌مقدمه!

برای اهمیت خودروسازی:

با 2790 میلیارد دلار گردش مالی (حدود 10 برابر ارزش گوگل!)، یکی از بزرگترین صنعت های جهان محسوب می‌شود.

حدود 3.5 درصد از تولید ناخالص جهان، توسط این صنعت صورت می‌گیرد.

اشتغال نزدیک به 50 میلیون نفره ی آن نیز، برای دولت‌ها، بسیار مورد توجه است.

خودروسازی، همراه باخود، صنایع مختلفی از ذوب آهن گرفته تا لاستیک‌سازی و تولید تراشه و حتی هوش مصنوعی را به کار می‌گیرد.

بگذریم!

خودروسازی در ایران هم مهم است!

نزدیک به 20 میلیارد دلار گردش مالی دارد، حدود ۱۲۰ هزار نفر فقط در شرکت‌های خودروساز مشغول به کار هستند و شاید از همه مهم تر، ۸۰ میلیون نفر از مردم ایران که از بازاری خرید می‌کنند که به طور نیمه انحصاری در اختیار خودروسازان داخلی است‌.

 

آنچه برآمده از شواهد و نظر کارشناسان و حتی عامه ی مردم است، نارضایتی از خودروسازی داخل می‌باشد.عدم تناسب امکانات با قیمت (خصوصا ایمنی)، خدمات پس از فروش، درجا زدن در تکنولوژی و بسیاری مشکل دیگر.

مسائل فوق به همراه تعرفه ی بالا برای واردات خودرو که به همراه انحصاری بودن واردات، موجب بالا رفتن قیمت کالاهای خارجی در این بازار گشته است، بر احساس نارضایتی مردم از خودروهای داخلی افزوده است.

در این متن تلاش می‌کنیم تا با فاصله گرفتن از شاخ و برگ مشکلاتِ این تولید داخل، به بررسی ای ریشه ی مشکلات بپردازیم.

ادامۀ مطلب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اقتصاد ایران :: صنایع :: خودروسازی