۷ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

سوتهایی علیه فساد

مبارزه با فساد

حاج سجاد

به قلم محمدجواد استقامت

نظام جمهوری اسلامی برای تحقق هدفش که هموار کردن راه سعادت مردم است در ابتدای امر باید بتواند اعتماد و رضایتشان را جلب کند، بطوری که مردم ابتدا مشتاق به هدایت باشند و سپس خود آن را انتخاب کنند، لکن در این میان عاملی وجود دارد که در ذهن توده مردم این مفهوم را متبادر می‌کند که شاید آنها خارج از قدرت‌های دولتی و حکومتی به داده پرت بدل شده‌اند؛ نتیجه چنین سوء تفاهمی به ناامیدی از تمام باورها و شعارها از جمله «آزادی»، «عدالت» و «اعتدال» منجر خواهد شد و آن عامل چیزی نیست جز فساد سازمان‌یافته. گاهی فساد سازمان‌یافته در جامعه مشهود است و گاهی فضاسازی و شایعات حول یک موضوع باعث میشود مردم به فساد در یکی از ارکان حکومت مشکوک شوند.

علاوه بر این مشاهده می‌شود که بعضا با تخم مرغ دزدان شدیدا برخورد شده ولی با شترمرغ دزد با تساهل مواجهه می‌کنیم. بعضا بی اعتنایی مسئولین در برابر چنین مشاهداتی، حساسیت مردم را بیشتر برمی‌انگیزد اما باید اعتراف کنیم فسادهای انفرادی و خرد در مجموعه‌های منظم بسرعت شناسایی می‌شود و می‌تواند مورد برخورد واقع شود، اما اگر همین فشار در سیستم‌ نهادینه شود و به صورت یک رفتار هنجارمند بروز کند، اولا سخت‌تر شناسایی می‌شود و ثانیا اگر شناسایی هم بشود چون کل سیستم با این فساد عجین شده است سخت‌تر به آن تن می‌دهد.
ادامۀ مطلب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اقتصاد ایران :: مبارزه با فساد

تبلور وعده‌ها؟ | نشریه‌ی و انتم الاعلون (۵)

نشریه

حاج سجاد

پنجمین شماره نشریه و انتم الاعلون منتشر شد! در این شماره می‌خوانید:

  • پیشگیری کنیم تا به تب راضی نشویم!
    نوشتاری پیرامون عبرت‌های ابتدای دهه‌ی نود، برای اواخر دهه‌ی نود. مذاکرات موشکی،‌ منطقه‌ای و نحوه مقابله ایران...
  • دول الخیج العربیة؛ قسمت دوم
    در تحولات اخیر منطقه،‌ بازیگر کیست؟ کارگردان کدام است؟
  • سوت‌هایی علیه فساد
    جستاری پیرامون نظارت و مقابله با فساد و روش‌های قانونی نظارت عمومی
  • و ...
نسخه الکترونیکی نشریه: [به زودی]
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نشریه

پیشگیری کنیم تا به تب راضی نشویم!

سیاست خارجی

محمد علی خادم سهی

 لازمه‌ى شکل گرفتن هر مذاکره‌اى وجود انگیزه در دو طرف مذاکره می‌باشد.
اتفاقات اوایل دهه‌ى ٩٠ شمسى که زمینه‌ساز مذاکرات منتهى به برجام شد، به طرزى مشابه و با تفاوت‌هایى اندک در حال شکل گرفتن هستند.

انگیزه‌ى طرف مقابل:

در اواخر دهه ى ٨٠ و اوایل دهه ى ٩٠ شمسى، موفّقیّت هایى در زمینه ى هسته اى به دست آمد که توانست ایران را به عنوان کشورى داراى فناورى هسته اى معرفى بنماید (و قدرتش را به رُخ جهانیان بکشاند). قدرتى که (حداقل در ظاهر) مایه ى ترس تعدادى از کشورهاى ابر قدرت جهانى شد.
در اتفاقى مشابه، این روزها به دنبال اتفاقات مختلف از جمله حمله موشکى ایران به داعش و حملات موشکى یمن به عربستان، قدرت موشکى ایران در صدر اخبار نظامى جهان، دست‌آویزى براى آمریکا و تعدادى از کشورهاى اروپایى شده است تا به وسیله‌ى آن از خطرات ایران بگویند.
اتفاقاتى که اکنون با برچیده شدن داعش و تنگ شدن حلقه‌ى مقاومت دور گلوى اسرائیل، خطر موشکى، تهدیدى جدّى براى یار دیرین آمریکایى شده است.
(غیر از ظاهر قضیه، چه قدرت موشکى و چه هسته اىِ ایران، خطرى براى قدرت مندانیست که نمیخواهند دشمنشان از قدرت نظامى برخوردار باشد یا در زمینه ى انرژى از وابستگى به نفت رهایى پیدا کند و ...)

انگیزه ى ما:

آشوب هایى اقتصادى در اواخر دولت دهم به وقوع پیوست.اتفاقاتى که با تحریم بانک مرکزى و نفتِ کشورمان باعث شد تا ذخیره ى ارزى بانک مرکزى به مشکل بخورد، دلارى که

ادامۀ مطلب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیاست خارجی

بی‌مهری‌با‌مهر

مسکن

حاج سجاد

به قلم محمدجواد استقامت

زلزله‌ی 2/7 ریشتری که در کرمانشاه (کرمان شاه) اتفاق افتاد تمام ایران را متاثر کرد. بی‌عنایتی و سوء تدبیر بعض مسئولین نیز به ناخوشایند و دل‌چرکین شدن هم‌وطنان‌مان دامن زد، در شرایطی که با کمی درایت و مدیریت می‌توانستیم از پدید آمدن چنین شرایطی بحرانی جلوگیری کنیم. پیام تسلیت و اظهار ناراحتی از وضعیت کرمانشاه بجای خود لازم است و حضور مسئولین ذی‌ربط در محل وقوع حادثه نیز برای اهالی بسیار دلگرم‌کننده خواهد بود؛ اما با کمی تفحص سطحی نیازهای اساسی زلزله‌زدگان برای مدیران استانی و کشوری مشخص می‌شد و بهتر بود مسئولین هلال احمر در رساندن عادلانه خوراک و پوشاک به شهر و روستاهای زلزله‌زده تسریع کنند تا لازم نباشد هر بازیگر و بازیکن و خواننده‌ای دست به جمع‌آوری کمک‌های مردمی بزند و ناشیانه آن‌ها را هدر بدهد.

در چنین اوضاعی اظهارات مسئولین شاخص دولتی بسیار قابل توجه و تامل است. جناب جهانگیری در مورد حادثه کرمانشاه ابراز نگرانی می‌کنند و می‌فرمایند:« بیشترین کشته‌ها و خسارات متوجه ساختمان‌های مسکن مهر شده است!» یا در روایتی جناب روحانی می‌فرمایند:« خرابی ساختمان‌های مسکن مهر نشان‌دهنده این بود که خود مردم بهتر می‌توانند خانه بسازند!» اما مسئولین استانی در کرمانشاه از تخریب تمام "ساختمان‌های دولتی" روی گسل خبر می‌دهند و میگویند "تنها دو نفر" درون مساکن مهر کشته شده‌اند. بگذریم از خطاهای احتمالی که در این نقل قول ها اتفاق افتاده است؛ لُب کلام بسیار بااهمیت‌تر از بحث روی صدق یا کذب بودن این گزاره‌هاست... مگر اینگونه نیست که همه ما معتقدیم ریاست، بستری برای خدمت به مردم است! مگر نه این که همه ما از چنین تسویه‌حساب‌های سیاست‌زده‌ای در چنین شرایط وخیم و بغرنجی متنفریم. کم‌کم سپر قراردادن عملکرد "گذشته" برای توجیه کم و کاست‌های "حال" برای مردم خسته‌کننده می‌شود و قبل از آن باید پاسخی برای سیاسی‌کاری‌های فعلی پیدا کنیم.

مسکن مهر به موضوعی تبدیل شده که دولتمردان فعلی هر از چند گاهی که در باب راه و شهرسازی سوالی ایجاد می‌شود به سراغش می‌روند و در مذمتش چیزهایی می‌گویند، عاقبت هم چند روزی بخش قابل توجهی از رسانه‌های زنجیره‌ای و اذهان عمومی را مشغول خود می‌کنند. شاید بهتر باشد در مورد مسکن مهر تعمق بیشتری کنیم...

دید کلی حاکم بر سیستم اجرایی بر تمامی طرح‌های اقتصادی، فرهنگی، و سیاسی یک جامعه سایه می‌اندازد. در مورد مسکن هم این گزاره صادق است. در یک دستگاه فکری برای پیشرفت اولویت به توسعه داده می‌شود. چنین نگاهی منجر به طرح‌هایی از جمله "مسکن اجتماعی" خواهد شد. طرحی که برای حل مسئله مسکن وام و تسهیلات بانکی را در اختیار متقاضیان ساخت مسکن و ترمیم بافت فرسوده می‌گذارد که در نتیجه این ساخت‌وساز

ادامۀ مطلب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اقتصاد ایران :: مسکن

دُوَل الخلیج العربیه

منطقه غرب آسیا

رضا قاسمی‌پور

5 ژوئن 2017 قطع روابط دیپلماتیمک 4 کشور عربی (عربستان، بحرین، امارت‌و مصر) به محوریت عربستان سعودی با قطر اعلام شده و تمامی راه‌های زمینی، هوایی و دریایی کشور‌های فوق با قطر نیز مسدودمی‌‌شود واین امیرنشین کوچک عملا در محاصره‌ای بی‌سابقه قرار می‌گیرد.

در تحلیل اولیه آن‌چه به نظر می‌‌رسد تقابل سلفیّت و تفکر اخوانی است . قطردر سال‌های اخیر باپشتیبانی‌های مالی فراوان خود از جمعیت اخوان المسلمین و هم‌چنین با جذب علمای اهل سنتی چون قرضاوی سعی کرده خود را ماًوای این جریان که دست بر قضا با‌روی کار آمدن سیسی از محل اصلی خود مصر نیز رانده شده‌اند نشان دهد. روابط گسترده با ترکیه و حمایت از گروه‌هایی همچون حماس و حمایت از آن‌چه بهار عربی خوانده می‌‌شود نیز خود شاهدی بر این مدعاست. عربستان نیز در سوی دیگر ام‌القری جریان سلفیّت شناخته شده و پرچم‌دار آن نیز خوانده می‌‌شود . سلفیّت عربستانی گویا رابطه خوبی با تفکر اخوانی ندارد، زیرا اخوان از انقلاب‌های منطقه حمایت می‌‌کند و قائل به دموکراسی و آزادی بیان است. از سوی دیگر مسئله سوریه که تا چندی پیش نقطه مشترک دو کشور بوده، اکنون  به بن‌بست رسیده است؛ پس اختلافات دیرینه سر باز می‌‌کند و شد آن چه شد.

آیا این تمام داستان است؟

ادامۀ مطلب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیاست خارجی :: منطقه غرب آسیا

بی‌مهری‌بامهر | نشریه و انتم الاعلون (۴)

نشریه

حاج سجاد

شماره چهارم نشریه و انتم الاعلون منتشر شد! در این شماره می‌خوانید:

  • دُوَل الخلیج العربیة
    نگاهی به تحولات منطقه؛ بازیگر کیست؟ کارگردان کدام است؟
  • بی‌مهری‌بامهر
    از بی‌مهری‌های مهر تا بی‌مهری با مهر؛ گزارش مسکن (بی؟)مهر را در این شماره از دست ندهید.
  • و تو چه میدانی ایران خودرو چیست؟
    قسمت دوم از جستار تحلیلی پیرامون مشکلات صنعت خودروسازی ایران؛‌ مقایسه ایران و کره.
  • معمای چارلی یا جرج؟
    متنی از دکتر آرش خلیلی عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف پیرامون مسئله انتقال تکنولوژِی

دانلود نسخه الکترونیکی: [به زودی]

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نشریه

و تو چه میدانی ایرانخودرو چیست؟!

خودروسازی

محمد علی خادم سهی

جستاری در باب مزایا و معایب خودروسازان داخلی


🖋 تلاش میکنیم تا در این متن، فهم خود از دلایل پدید آمدن مشکلات مختلف خودرو سازی در ایران را بیان کنیم.


🔹انتخاب منافع کوتاه مدت به جای برنامه ریزی بلند مدت: از همان شروع خودروسازی در ایران، برنامه ای منسجم و عملیاتی برای خودروسازی در نظر گرفته نمیشود.برنامه ای که بتواند در طولانی مدت، زیرساخت های خودروسازی کشور را رشد دهد، شرکت های قطعه ساز را تقویت نماید، ارزش افزوده ای ایجاد کند که برای بازار جهانی ارزشمند باشد و قابلیت رقابت داشته و بازار صادرات برایش فراهم گردد.این بی برنامگی در دوران بعد از انقلاب نیز ادامه یافت و با مشکلات دیگری ترکیب گشت.نوسانهای سیاسی در ایران، مشکلات فراوانی پدید آورد.تا زمانیکه دولت ها عمر فعالیت خود را 4 ساله و یا حداکثر 8 ساله می‌بینند و هیچ تضمینی برای باقی ماندن در همان مدت کوتاه نخواهد بود مگر آنکه بتواند منافع بالادستی خود (که آن هم کوتاه مدت است) را تامین کند.


🇮🇷 ایران:

سالها بعد از انقلاب،برای انتقال دانش تولید خودرو به کشور (!) شرکت های خودروساز #طرح_تولید_خودروی_ملی را تهیه میکنند. طرحی که تبعات سیاسی مثبتی دارد!این طرح در دهه ی هفتاد کلید میخورد و با هزینه ی تقریبی 800 میلیارد تومان (معادل 1 میلیارد دلار) به نتیجه (ن)میرسد! (جالب است بدانید در همان زمان، جنرال موتور، شرکت دوو را با همین قیمت میخرد و یا سامسونگ موتور با نصف این قیمت به شرکت رنو فرخته میشود!(


🇯🇵 کره جنوبی:

کمی بعد از تاسیس ایران ناسیونال ، شرکت هیوندا در کره ی جنوبی، توسط یک بازرگان تاسیس میشود.دیری نمی‌پاید که چند شرکت دیگر برای تولید اتومبیل، تأسیس میگردد.در همان ابتدای کار، دولت وقت، ضرب العجل 25 ساله برای خودروسازان داخلی تعیین میکند تا

ادامۀ مطلب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اقتصاد ایران :: صنایع :: خودروسازی