۴ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

گزینه نظامی دقیقا کجای میز بود؟ | نشریه و انتم الاعلون؛ شماره دوم

نشریه

حاج سجاد

شماره دوم نشریه و انتم الاعلون  منتشر شد.

آیا سخنان ترامپ در شامگاه 21 مهر ماه غیر منتظره بود؟

:«خارج نمی‌شویم؛ خارج می‌کنیم.»

در این شماره می خوانید:

  • گزینه نظامی دقیقا کجای میز بود؟
    • حاشیه‌ای بر سخنان رئیس جمهور آمریکا شامگاه 21 مهرماه.
  • چگونه «تهدید نظامی» جای خودش را به «تحدید اقتصادی» داد؟
    • مطلبی تحلیلی، با نگاه به وقایع چندسال اخیر و تغییر نگاه راهبردی اندیشکده های آمریکایی در قبال ایران
  • بررسی مسائل مربوط به موسسه کاسپین
    • گزارشی از آنچه سپرده‌گذاران کاسپین را برای اعتراض به خیابان کشاند.
این نشریه به صورت ضمیمه نشریه «میدان انقلاب» بسیج دانشجویی دانشگاه شریف منتشر شد. هم اکنون این نشریه در قفسه های نشریات دانشجویی دانشگاه شریف در دسترس است. فایل این نشریه و مقالات آن تا چند روز دیگر در همین صفحه و در کانال تلگرام «وانتم الاعلون» قرار داده خواهد شد. در صورتی که مایلید زودتر فایل نشریه را داشته باشید، از طریق قسمت نظرات درخواست خود را مطرح کنید. لینک دانلود نسخه الکترونیکی هم اکنون تقدیم می گردد:
شماره دوم نشریه و انتم الاعلون
حجم: 1.81 مگابایت


مشتاقانه منتظر خواندن انتقادات و پیشنهادهای شما هستیم. برای درج نظر خود درباره این شماره و مطالب آن به ادامه مطلب رجوع کنید.

صفحه اول نشریه

در ادامه مطلب برش هایی از هر متن را می‌توانید بخوانید.
ادامۀ مطلب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نشریه

چند خط درمورد طرح "حذف برچسب قیمت ها"

اقتصاد ایران

حاج سجاد

به قلم: علی خادم

مقدمه:یک مسئله ای که این روزها سر و صدای بسیار زیادی به وجود آورده است، موضوعی است که با عنوان "حذف برچسب قیمت کالاها" شناخته میشود.
مسئله ای که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، در همان روزهای اولیه ی تصدی آقای شریعتمداری، مطرح شد.(هرچند گفته میشود در اواخر دوره ی آقای نعمت زاده جرقه های آن زده شده است.) تا کنون مخالفان و موافقان بسیاری در این مورد اظهار نظر کرده اند.قصد داریم تا در این متن به بررسی این موضوع بپردازیم.


شرح ماجرا:
آن چیزی که به عنوان حذف برچسب قیمت مطرح شده است، دقیق نیست.تا به امروز، شرکت های تولیدی پس از بسته بندی محصولات، قیمت مورد پذیرش ستادها و بخش های ناظر را بر محصول درج مینمودند.اما طرح مذکور میخواهد که این درج قیمت توسط توزیع کننده ی نهایی صورت بپذیرد.

 هنگامی که به مسئله دقیق تر نگاه میکنیم و صحبت مسئولان را در توجیه این طرح بررسی مینماییم، موضوع را فراتر از این می یابیم که بخواهیم از آن به عنوان "حذف برچسب قیمت ها" اکتفا کنیم.طرح، طرحی است که به هدف آزادسازی (هرچند قدم به قدم) قیمت ها طرّاحی شده است.تا قبل از این، ساختار های مختلفی (در دولت) پیش بینی شده بود تا به طرز دستوری، قیمت محصولات مختلف را تعیین کنند.ساختارهایی نظیر سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده که چنین وظیفه ای بر عهده دارند.
این طرح در نظر دارد تا به تدریج، چنین سازمان هایی (یا حداقل این بخش از مسئولیتشان) را به حاشیه برده و تقاضا و عرضه ی بازار را تعیین کننده ی قیمت ها قرار دهند.مسئله، مسئله ایست که سالهای سال از نقاط مهم تفاوت نظامهای کمونیستی و لیبرالیستی محسوب میشد.به طوری که یک ایده، از دخالت حداکثری دولت در بازار حمایت مینمود و دیگری، دست نامرئی بازار را به عنوان جهت ده بازار می پذیرفت.بررسی نظری این موضوع، فراتر از آن است که در این نوشته بگنجد.اما تلاش میکنیم که تا از نگاهی عملیاتی تر (و اجرایی) موضوع را بکاویم.

ادامۀ مطلب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اقتصاد ایران

بررسی مسائل مربوط به موسسه کاسپین

پول و بانک

حاج سجاد

به قلم: علی خادم


مقدمه: به دنبال صدها موسسه‌ی مالی غیر مجازی که در دهه‌ی هفتاد یا اوایل دهه‌ی هشتاد شمسی شکل گرفته بودند، نام کاسپین قرار دارد که حرف و حدیث بسیار زیادی به وجود آورده.در حدی که دو موسسه ی «ثامن الحجج» و «میزان» که بیش از سپرده گذاران کاسپینی در آن سپرده وجود داشت (2 میلیون نفر در مقابل حدود نیم میلیون نفر!) در این حد سر و صدا نکردند.اما واقعا چه شد؟!

ما وقع:
به دنبال تسویه حساب موسسات مالی غیر مجاز،هشت موسسه ی مالی غیر مجاز (که مجوزی از بانک مرکزی نداشته‌اند) با نام‌های «فرشتگان»، «الزهراء مشهد»، «حسنات اصفهان»، «دامداران و کشاورزان کرمانشاه»، «بدرتوس مشهد»، «پیوند»، «امید جلین گرگان» و «عام کشاورزان مازندران» ، مورد توجه قرار می‌گیرند.موسساتی که سالهای سال در این کشور در حال فعالیت بوده‌اند.به عنوان مثال موسسهٔ فرشتگان از سال 77 شروع به فعالیت کرده است.

اقدامات آغاز می‌شوند و طبق دستور بانک مرکزی با برگزاری مجمع(یا همان جلسهٔ سهامداران) این موسسات، هرکدام تصمیم به انحلال می‌گیرند. به عنوان مثال در یکم شهریور سال 94 موسسهٔ فرشتگان (که بزرگترین این موسسات محسوب میشد،با حدود 450 هزار سپرده گذار) اعلام انحلال میکند.
کاری که بانک مرکزی قصد انجام آن را داشت به این شرح است:هرکدام از این موسسات با اعلام دارایی ها و بدهی های خود به بانک مرکزی از یک طرف و از طرف دیگر اعلام انحلال (یعنی توقف فعالیت)، از صحنه خارج می‌شود.بانک مرکزی دارایی ها و بدهی‌های آن موسسات را محاسبه می‌کند. سه موسسه از آن هشت موسسه،دارایی کمتری در مقابل بدهی های خود داشتند. من جمله موسسهٔ فرشتگان که با بدهی تقریبی 8 هزار و ششصد میلیارد تومان و دارایی 3 هزار و صد میلیارد تومان، با کسری مواجه بودند.

اما سرنوشت صاحبان حساب آن موسسات چه میشود؟

ادامۀ مطلب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اقتصاد ایران :: پول و بانک

و انتم الاعلون

بسم الله الرحمن الرحیم

آنها حساب مادیت را کرده بودند؛ حساب ایمان را نکرده بودند. روی قواعد مادی، صحیح می‌گفتند. روی قواعد عادی همین بود که آنها می‌گفتند؛ ما هیچ نداشتیم؛ یک مشت خالی بود؛ و آنها همه چیز داشتند. لکن قدرت ایمان آمد، و با قدرت ایمان شکست آن سدهای بزرگ را. و تا این قدرت ایمان هست. شما انتم الاعلون. تا این قدرت ایمان را حفظ کردید، شما بالاترین موجودات هستید.

امام خمینی (ره)؛ 25 خرداد 1358


و انتم الاعلون؛ نگاهی نو به مسائل حاکمیت، سیاست‌گذاری و اقتصادی تمدن اسلامی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰